Skye Humphries Röportajı (Bölüm 2)

skyeİlk bölümü oldukça ilgi uyandıran Skye Humpries röportajının, ikinci bölümü de Skye’ın Lindy Hop’a olan bakışı hakkında çok güzel bilgiler içeriyor.

“Lindy hop’un cazibesi doğru veya yanlışının bulunmamasından değil, yapısının basitliğindendir.”

1

Lindy hop’ta yanlış diye bir şey var mıdır?

Lindy hop’ta yanlış yapmak çok zordur. Yine de, diğerlerinden bir noktada ayrılacağım: Sanıyorum Lindy hop’un cazibesi doğru veya yanlışının bulunmamasından değil, yapısının basitliğindendir. Net bir yapıya sahip olan bu dans, müthiş bir doğaçlamaya ve iletişime kapı açar.

Doğaçlama, tüm kurallar, yapılar veya formlardan bağımsız dans etmek değildir. Bu kuralları altüst etmek, yapıları içeriden tekrar ele almak, dansın formunu doldurmak için kendine olanak sağlamak ve dansı yeniden şekillendirmektir. Doğaçlama, yapının ustalığından gelir, onun bozulmasından değil. Ve bu Lindy hop’un gerçek güzelliklerinden bir tanesidir. Kendi formu inanılmaz bir başarıdır. Temel adımı çift ve birey arasındaki karmaşık bir uzlaşmadır. İnsanlara geniş bir alan bırakmaktadır.

Bana göre yapılacak tek hata, Lindy hop’a formsuz veya yapısız olarak, ritmi yok sayarak, eşi yok sayarak, müziği yok sayarak ve dansın geçmişte nasıl yapıldığını yok sayarak yaklaşmaktır.

Son on yılda swing dansı popülaritesi ani bir yükseliş gösterdi – bunun açıklaması ne olabilir? Süreci anlatabilir misiniz?

Şüphesiz ki Neo-swing, 90’larda dansın belli bir formuna ve müziğine yeni bir tür görünürlük verdi. Kulüpler Swing geceleri düzenlemeye başladı, gençler barlara, kulüplere ve dans derslerine akın etti.

Çeşitli dansların toplulukları beraber varolmuş olsalar da (bazı bölgelerde üst üste örtüşseler de) hiçbir zaman tıpatıp aynı olmadılar. Neo-swing dönemi geçtiğinde, Lindy hop yeni hayranlar kazandı, fakat yok olmadı. Lindy hop, bu dönemden önce de vardı ve sonra da olmaya devam etti. Üniversitelerdeki swing kulüpleriyle birlikte birçok genç bu dansla tanıştı ve dans kitlesi genç bir nesile doğru kaymaya başladı.

Internetin de oldukça büyük bir etkisi olduğunu düşünüyorum. Yehoodi gibi mesaj panelleri, insanların dansın daha derinliklerine doğru çekilmesini sağlayan ve sürekli çoğalan uluslararası dansçı topluluğuna hizmet eden sosyal ağlar oluşturmaya başladı.

Son zamanlarda, Youtube’un inanılmaz büyük bir etkisinin olduğunu düşünüyorum, zira videolar oldukça geniş kitlelere yayıldı ve insanların video izleme alışkanlıkları değişti. Youtube’tan önce, kısa videolar izlenecek bir mekan veya böyle bir video izleme alışkanlığı bulunmamaktaydı.

Zamanında bazı önemli Lindy hop videoları, beş sente film izlenebilen sinemalarda gösterilmesi için hazırlanırmış. Youtube, sinemanın ilk zamanlarındaki gibi, insanların kısa videoları izleyebileceği bir ortamı tekrar yaratmış oldu. Bu da, insanları Lindy hop gibi bir şeyi izlemeye daha açık hale getirdi. Bu bağlamda, izlemek ve sonrasında ilgi alanı olarak peşinden gitmek  oldukça güzeldir.

Elbette eşli danslar son zamanlarda popülarite kazanmakta ve şüphesiz ki bu durum, Lindy hop’a karşı yenilenmiş ilgiyi de arttırmaktadır.

“Lindy Hop, modern kentsel teknolojik soyutlanma ve bıkkınlığın panzehiridir.”

1

Neden Lindy hop önemli bir sanat formudur?

Caz, son 100 yılda Amerikan kültürüden çıkmış en önemli sanat formlarından biridir (en önemlisi değil, desek bile). Caz müziği, 20. yüzyılın can alıcı kültürel başarısı olarak durmaktadır. Amerika’da ve dünyada, bu konumuna meydan okuyabilecek pek az şey vardır.

Lindy hop’un cazı anlamak adına çok can alıcı olduğunu iddia edebilirim. Lindy hop; caz müziğine, onun gelişimine, cazibesine ve popülaritesine derinlemesine bağlı bir danstır. En azından otuz senelik en önemli döneminde, insanların cazı anlamlı kılmalarının yolu dans etmekti. Dans müzikle beraber evrimleşti ve yine iddia edebilirim ki, bu evrimin doruk noktasına Lindy hop ile birlikte ulaşıldı.

Lindy hop modern bir Amerikan sanat formudur, bireyin inanılmaz bir derecede kendini ifade etmesine olanak veren ve bu ifadeyi diğer insanların ifadeleriyle birleştiren kentsel bir halk dansıdır. Birey ifadesini bulur, ancak toplumla kucaklaşmalıdır; eşini, müziği ve kendinden önce gelmiş dansçıları, kendi etrafındaki dansçıları hesaba katmalıdır. Bireyin benzersiz kimliğini feda etmeden olağanüstü bir topluluk hissini geliştirir. Lindy hop bir sanat formudur, çünkü 80 yıl boyunca var olmayı sürdürebilmiş ve gelişmiştir; çünkü bugün Rusya’da, Kore’de, Avustralya’da ve İsveç’te 1930’un Harlem’indeki gibi geçerlidir.

Lindy hop önemli bir sanat formudur, çünkü 1930’ların kültürel çiçeklenme döneminin ve Harlem Rönesansı’nın işçi sınıfı eşdeğeridir. Harlem’in Afro-Amerikan toplumundan gelen Lindy hop, tüm dünyaya yayılmıştır ve gelişmesini sürdürmektedir.

Bir sanat formudur, çünkü herkese açık ve modern kent bağlamında bireyin hayatını anlamlı kılar. Bu anlamda, bugün de ilk yaratıldığı zamandaki gibi anlamlı ve yararlıdır.

Modern kentsel teknolojik soyutlanma ve bıkkınlığın panzehiridir.

“Tepeden muhafaza edilmek yerine, Lindy hop tabandan yukarıya doğru değişir ve sürekli olarak ileriye gitmek için geriye bakar.”

1

Bir çok tarihi kaynak Lindy hop’un Afrika kökenlerine değinir. Lindy hop’u bir tür tarihi kaydetme yöntemi olarak düşünebilir miyiz? Eğer öyleyse, nasıl?

Lindy hop, kendi tarihini de taşır. Aynı zamanda kendinden önce gelenleri de beraberinde çeker. Lindy hop’un kuralları yoktur. Kimliği katı kurallar silsilesi veya teknikten ziyade devamlılığı esas alır. Lindy hop bazı yönlerden Turkey Trot ve Texas Tommy gibi kendinden önce gelen dansların sadece yenilenmesidir. Lindy hop organik olarak değişir, ancak Lindy hop olabilmesi için hep geçmişle bağlantısını koruması gerekmektedir.

Tepeden muhafaza edilmek yerine, Lindy hop tabandan yukarıya doğru değişir ve sürekli olarak ileriye gitmek için geriye bakar. Lindy hop kullanılabilir bir geçmiş kavramının kusursuzlaştırılmasıdır. Tarihle pragmatik bir bağ sağlar. Lindy hop sadece tarihi kaydetmez, onu şimdinin hizmetine sunar. Charleston, bunun için mükemmel bir örnektir. Lindy hop’tan önce popüler bir solo ve eşli dans iken, Lindy hop’un bütünleyici bir parçası olmuştur. Her ne kadar çarpıcı bir biçimde değişmiş ve dönemin müziğinin ve dansının hissine uygun hale getirilmişse de, yine de Charleston’dır.

Lindy hop, Harlem’den çıkmadır ve Harlem Rönesası’ndan gelmektedir. O dönemde oluşan daha geniş kültürel çiçeklenmenin önemli taç yapraklarından biridir. Kendi tarihlerinin ve tüm Amerika’nın tarihinin çok önemli bir birleşme noktasındaki sıradan vatandaşın, Afrika kökenli Amerikalılar’ın sanatı ve eğlencesidir. Dansın tüm dünyaya yayılmış olması olgusu ve halen 80 yıldır gelişmeye ve büyümeye devam ediyor olması, onun bu kültürel başarısının gücünün bir kanıtıdır.

Skye röportajının ilk bölümünü okumak için tıklayın..

google+

linkedin

Leave a Reply

Widget Area

This section is widgetized. To add widgets here, go to the Widgets panel in your WordPress admin, and add the widgets you would like to Right Sidebar.

*This message will be overwritten after widgets have been added